Dolegliwości bólowe kręgosłupa są spowodowane głównie przeciążeniami statycznymi i nieprawidłową mechaniką ruchów. Dolegliwości te zwykle leczy się farmakologicznie, co nie usuwa przyczyny, lecz jedynie zmniejsza ból i dodatkowo zakłóca funkcje żołądka, wątroby i nerek. W takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem problemu jest prowadzenie właściwej profilaktyki schorzeń kręgosłupa, co powinno stać się codziennym obowiązkiem. Powinna ona obejmować nie tylko wykonywanie ćwiczeń korekcyjnych, wzmacniających mięśnie grzbietu, brzucha i barków, lecz także propagowanie wśród społeczeństwa wiedzy dotyczącej świadomości ruchów swojego ciała, pozwalającej na eliminowanie nadmiernych napięć mięśni. Taka świadomość pozwoli na utrzymanie prawidłowej postawy ciała.

profilaktyka wad postawy

Skutki społeczno-ekonomiczne dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego są poważne, a zmniejszenie ich zależy od wiadomości, nawyków i przyzwyczajeń w zakresie przyjmowania prawidłowej pozycji przy pracy, ergonomiczności stanowiska pracy, organizacji odpoczynku pracownika i profilaktyki zdrowotnej. Profilaktyka ta powinna obejmować:

– wytworzenie nawyku używania ergonomicznych stanowisk pracy, siedzisk dostosowanych do wzrostu i odpowiedniego pola pracy;
– wytworzenie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała w pozycjach siedzącej i stojącej oraz przy przenoszeniu i podnoszeniu ciężkich przedmiotów;
– wyrobienie umiejętności pozwalających na eliminowanie nadmiernych statycznych napięć mięśni;
– wykonywanie ćwiczeń korekcyjnych wzmacniających mięśnie grzbietu, brzucha i barków


0 thoughts on “Profilaktyka wad postawy”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Related Posts

O zdrowiu

Praca na stanowisku komputerowym: jak dbać o wzrok?

Ruchy powiek (mruganie) rozprowadzają po powierzchni rogówki i spojówki gałki ocznej film łzowy, bez którego funkcjonowanie oka staje się utrudnione albo wręcz niemożliwe. Praca na stanowisku komputerowym sprzyja wysychaniu gałki ocznej. Aby do tego nie Read more...